Jóslás
A fáithok, váteszek egyik kötelessége volt, hogy a természet pontos megfigyelése alapján megjósolják az emberiség jövőjét.
"Egy halott király az élet rövidségét jelenti. Egy haldokló király veszteséget jelez. Egy fogságba esett király gonosz dologra utal. A ragyogó nap vért, a sötét nap veszélyt jelez. Egy éjszaka és két nap és a hold, az csatát mutat." - O'Currey kis tanulmánya jóslásról, álmokról.
A kelták jósoltak madarak énekéből vagy röptükből, s a jóslatokban is kiemelt szerephez jutottak a madaraknak. A jövendő felfedése elválaszthatatlan volt a napok kedvező vagy kedvezőtlen természetétől.
A jövendőmondás három fajtája
A háromból kettőt Szent Patrik eltörölt, mert pogány istenekhez szóló könyörgéseket tartalmazott.
1. imbas forosna - "mesterek ihletése"
2. teinm laeghda - "vers feltörése"
3. dichetal do chennaib - "ujjak végén való komponálás"
Az imbas forosna ihletése O'Currey szerint nem más, mint a tenyér általi megvilágosodás.
iomas - sugalmazás
foroideas - hagyomány
A költő/druida megeszi bizonyos állatok húsát (bika, macska, kutya stb.), majd rituális könyörgések után álomba merül, mely alatt a jóslatban részesül.
A totemállat elfogyasztása lehetővé teszi az állat által őrzött bölcsességekhez való hozzájutást.
Másik verzió szerint /Cormac Glosszáriuma/ a költő elsötétített szobában feküdt arca előtt keresztbe tett tenyérrel elfedte mindkét szemét.
A fény teljes kirekesztésével érte el, hogy ne zavarja semmi belső látását.
E formája még a 18. században is fellelhető volt Skócia nyugati felföldjein a költői alkotás egyik technikájaként.
A teinm laeghdát költői elemzésnek vagy rímmel való jóslásnak is fordíthatnánk.
Ír nyelven:
teinm - törni, roppantani, elemezni
laoídh - vers
Fő alkalmazója Fionn mac Cumhail volt. A hüvelykujjában volt minden tudás, így mikor a szájába vette ujját, azonnal ráérzett arra, amit tudnia kellett.
Költői módon elemezni, formálni kell egy adott helyzetet, míg rá nem érez az illető a helyes válaszra.
A dichetal do chennaib a legkevésbé dokumentált a jóslási eljárások közül.
Robert Graves szerint a kezet emlékeztetőül használták, minden ujjperc az Ogam ábécé egy-egy betűjének felelt meg.
Valószínűleg több kapcsolata van a pszichometriával, az értelmi képességek mérésével.
A költő kezébe vett egy pálcát, megérintett vele valakit, vagy egy tárgyat vesz kezébe, majd rituális könyörgések után rájön annak a személynek vagy tárgynak a történetére.
A jóslási technikák mindegyikét homály övezi. A költőt szigorú kiképzése alkalmassá tette, hogy megfigyelje és azonosítsa egy személy, dolog vagy helyzet lényegét.
|